Vārda dienas svin:   |

facebook Twitter draugiem google youtube

Ekipējums… ieteikumi motobraucējiem pirms kāpt uz dzelzs rumaka

Nokrišana no zirga var beigties ar nopietnām traumām vai nāvi. Iedomājieties motociklu, kas var attīstīt pat piecas un pat vairāk reizes lielāku ātrumu nekā bērītis. Šajā situācijā pareizs ekipējums katram motociklistam kļūst vitāli svarīgs, tādēļ ir vērts noskaidrot, bez kā labāk izbraukumā ar savu dzelzs rumaku nemaz nedoties.

Stāsta bijušais Latvijas Motosporta Federācijas Enduro komisijas vadītājs un BMW Motorrad zīmola vadītājs Jurģis Bergs un Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Politraumu vienības vadītājs, ķirurgs Alvis Melderis.

Kompānija “BMW Motorrad” izstrādājusi sacīkšu motociklu “HP4 Race”, kas tiks izgatavots 750 vienību ierobežotā sērijā.
Dzinēja, elektronikas un piekares elementu ziņā jaunais “BMW HP4 Race” ir vienā kategorijā ar aktuālajiem “Superbike” klases rūpnīcu sacīkšu motocikliem, piekares jomā ar īpašu šasiju tos pat pārspējot. Ar uzpildītu degvielas tvertni un gatavs braukšanai motocikls sver 171 kilogramu un ir vieglāks nekā tehnika, ko “Superbike” pasaules čempionātā izmanto rūpnīcu komandas, un tikai nedaudz smagāks nekā “MotoGP” rūpnīcu sagatavotie sacīkšu motocikli.

Ar “HP4 Race” modeli “BMW Motorrad” ir kļuvis par pasaulē pirmo motociklu ražotāju, kas piedāvā pilnībā no oglekļa šķiedras izgatavotu pamatrāmi. Tas sver tikai 7,8 kg, tiek izgatavots industriāli mazās sērijā, tādā veidā uz nākotni orientētu tehnoloģiju padarot pieejamu ikvienam, kurš to vēlas izmantot.

Arī priekšējais un aizmugurējais riteņu disks ir izgatavots no augsto tehnoloģiju materiāla, ļaujot svaru salīdzinājumā ar viegliem kaltiem alumīnija diskiem samazināt par apmēram 30%, vienlaikus saglabājot konstrukcijas stingrību.

Jaunais “BMW HP4 Race” atbilst arī augstākajām prasībām sacīkšu tehnoloģiju jomā, kad runa ir par piekares elementiem un bremzēm. Gan apvērsto priekšējo dakšu “FGR 300”, gan aizmugurējās piekares statni piegādājusi zviedru kompānija “Öhlins”, un daļas ir identiskas tām, ko izmanto “Superbike” pasaules čempionātā un “MotoGP”. Arī vieglais aizmugurējās piekares balsts, kas izgatavots no frēzēta alumīnija un alumīnija loksnēm, tiek izmantots “Superbike” pasaules kausā.

Ar “Brembo GP4 PR” monobloka bremžu skavām arī jaunā “BMW HP4 Race” bremžu sistēma ir tāda, ko citkārt varētu sastapt tikai “Superbike” pasaules kausā. Titāna sakausējuma bremžu virzuļi ar speciālu pārklājumu un viengabala bremžu skavas ar ķīmiski niķelētu virsmu piedāvā pašlaik labāko pieejamo materiālu kombināciju. Apvienojumā ar 6,75 mm bieziem 320 mm T-tipa tērauda bremžu diskiem sistēma nodrošina priekšzīmīgu bremžu veiktspēju.

Jaunajam HP4 RACE ir tīrasiņu sacīkšu dzinējs, kas līdzīgs specifikācijai 6.2 un 7.2 “Endurance” un “Superbike” pasaules čempionātā. Maksimālā jauda ir 215 ZS pie 13 900 apgr./min, savukārt maksimālais griezes moments – 120 Nm pie 10 000 apgr./min. Dzinēja maksimālie apgriezieni, salīdzinot ar “BMW S 1000 RR”, ir palielināti no 14 200 līdz 14 500. Lai sasniegtu labāko iespējamo veiktspēju, sešu pārnesumu kārbai ir satuvināti pārnesumi un izmaināms gala pārnesums (piegādes komplektā ir iekļauti dažādi zobrati).

Jaunais BMW HP4 RACE ir apgādāts ar plašu elektroniskās kontroles un palīgsistēmu klāstu, kā arī ar elektrisko sistēmu, kas optimizēta sacīkšu vajadzībām. Pateicoties 2D instrumentu panelim, motocikla vadītājam pieejams milzīgs datu izvērsums, turklāt datus iespējams saglabāt.

Plašas iestatīšanas iespējas atbilstoši dažādas konfigurācijas tresēm un atšķirīgam segumam nodrošina dinamiskā saķeres kontrole DTC, ko regulē ar aizdedzi, dzinēja bremzēšanas sistēma EBR un priekšējā riteņa pacelšanās kontrole. Katru no šīm sistēmām ir iespējams programmēt noteiktai darbībai katrā no pārnesumiem atbilstoši motocikla vadītāja vajadzībām, tādā veidā dodot iespēju optimāli izmantot milzīgo veiktspējas potenciālu, ko piedāvā jaunais “BMW HP4 Race”. Citi elektroniskie risinājumi ir garāžu celiņa ātruma ierobežotājs un startēšanas kontrole perfektiem sacīkšu startiem.

“BMW HP4 Race” oglekļa šķiedras virsbūves detaļas, gaisa ieplūdes pārsegs un sēdekļa “kupris” lepni nes slavenās “BMW HP Motorsport” krāsas. Savukārt ar rokām pulētā un lakotā degvielas tvertne uzsver augstas kvalitātes sacīkšu motocikla īpašo izskatu.
Viens no priekšnoteikumiem, lai izvairītos no traumām, protams, ir droša braukšana un ceļu satiksmes dalībnieku savstarpējā cieņa. Tomēr vēl aizvien atbilstoši CSDD statistikai Latvijā ik gadu vidēji notiek 350 ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti mopēdi, motocikli vai kvadracikli un ir vismaz viens cietušais.

Pēc traumatologu novērojumiem visbiežākās traumas ir roku un kāju kaulu lūzumi, ribu lūzumi, plaušu sasitumi, liesas plīsums, plēstas brūces pa visu ķermeni. Gadījumos, kad nav ķiveres, – smagas galvas traumas.

“Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka motobraucējam braukšanas laikā no ekipējuma ir jābūt vien aizsprādzētai aizsargķiverei. Taču ar to nepietiek. Pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, ir radīti dažādi materiāli, kas funkcionalitātes ziņā pārspēj kādreiz tik populāro, bet neērto ādas apģērbu,” stāsta Bergs.

Ķivere – būtisks ieguldījums dzīvības glābšanā

Izvēloties ķiveri, pirmā lieta, kas ir jāsaprot, kādai braukšanai tā būs piemērota. Nenoliedzami, svarīgs arī ir stils un krāsa, taču pats svarīgākais ir materiāls, kā arī tas, lai ķivere perfekti pieguļ – lai nav ne par mazu, ne par lielu.

“Materiāls ir ļoti būtisks, lai pasargātu galvu no trieciena. Viena no labākajām izvēlēm ir karbona vai oglekļa kompozītšķiedru ķiveres. Tās kalpo ilgi un ir piemērotas gan aukstam, gan karstam laikam. Karbona un oglekļa šķiedru materiālus izmanto arī F1 bolīdu izgatavošanā, jo šis materiāls ir ļoti viegls un tā triecienizturība ir viena no augstākajām,” paskaidro Bergs.

Otrs būtisks faktors ir ķiveres forma. Vispirms jau dizains, kas ir pieskaņots kāda konkrēta motocikla veidam vai stilam, bet vēl būtiskāka ir ķiveres aerodinamika. Piemēram, “superbike” klases motociklu ķiverēs ir iestrādāts pat speciāls aerodinamisks spoileris, kas novērš ķiveres turbulenci pie lieliem ātrumiem. Savukārt, “enduro” motociklu ķiveres ir aprīkotas ar “širmi” jeb saules sargu, kura forma ir izstrādāta tā, lai, izbraucot ar šo ķiveri uz ceļa, pie lielāka ātruma tas netraucētu pretvējam.

Tāpat izvēloties ķiveri viens no svarīgiem parametriem ir tās klusums. Ja ir jāmēro lieli attālumi vairāku stundu garumā vai ja ķiverē ir integrēta sarunu iekārta, ar kuras palīdzību var sazināties ar ārpasauli, atbildot uz telefonu zvaniem, vai arī vienkārši klausīties mūziku brauciena laikā, tad ķiveres klusumam ir ļoti liela nozīme.

Apģērbs – svarīgākā aizsargkārta

Bieži uz ceļiem redzam motobraucējus, kuri ģērbušies parastās džinsu biksēs un vieglā jaciņā. Jā, tie aizsargās no knišļiem un putekļiem, taču kritiena laikā tas nozīmētu to pašu, kā uz moča sēdēt kailam.

Kārtīgam motobraukšanas entuziastam skapī stāv vismaz trīs dažādas “kārtas”- ļoti karstam laikam, ikdienai un garajiem tūrisma ceļojumiem. Ja mocis nav vienīgais pārvietošanās līdzeklis, tad, visticamāk, pirmais ir jāizvēlas apģērbs tādiem braucieniem, kuros dosieties visbiežāk.

Piemēram, ādas apģērbs ir ieteicams vien sporta braucieniem, taču ķermenis tajā pastiprināti svīst un neelpo. Tūrismam un ikdienai vairāk ir piemērotāki tekstila izstrādājumi – tie gan aizsargā no lietus, vēja un aukstuma, gan, ja nepieciešams, arī ļauj ķermenim atdzesēties.

Ikdienā braucējs jutīsies ērtāk motobraucēja kedās, speciālās ar kevlāra šķiedrām darinātās džinsās ar ceļgalu un gurnu aizsargiem un vieglākā moto ādas vai tekstila jakā. Savukārt tūrisma ceļojumiem ir jāiegādājas daudz nopietnāks apģērbs, kas aizsargās braucēju visdažādākajos laikapstākļos.

“Karstam laikam piemēroti ir “Airflow” apģērbi. Tie izskatās pēc sieta, taču karstumā tie ļauj ķermenim atdzesēties, vienlaikus nosargājot no nobrāzumiem kritiena gadījumā,” paskaidro Bergs.

Pēc eksperta teiktā šā gada jaunums pielietoto materiālu ziņā ir “BMW EnduroGuard” ekipējums, kuru materiāls ir aizgūts no NASA kosmonautu tērpiem. Tas vizuāli līdzinās biezam brezentam, taču karstā laikā tā šķiedras paveras, ļaujot cirkulēt gaisam, bet aukstā – aizveras un pasargā no aukstuma un vēja.

Svarīgi ir arī ceļu, elkoņu, plecu un muguras aizsargi. Tie radīti no materiāla, kas pieņem ķermeņa formu, bet kritiena gadījumā absorbē triecienu.

Izvēloties cimdus, būtiski, lai tajos būtu iestrādāti pirkstu kauliņu aizsargi, lai tie būtu pietiekoši ērti. Cimdi nedrīkst būt par lielu. Tie nedrīkst mest krokas plaukstas iekšdaļā, kas savukārt radīs diskomfortu un traucēs sajust motociklu.

Zābaki – nopietns balsts

Pēc Meldera stāstītā diemžēl motociklisti bieži grēko, neiegādājoties speciālo apģērbu un, jo īpaši, motociklistu zābakus. Gadās, ka garāmbraucošs auto aizķer motociklistu, skarot pēdu, un tā tiek sadragāta. Speciālais zābaks būtu varējis to novērst.

“Ir svarīgi, lai pasargāta ir ne vien pēda, bet arī potīte un purngals. Apaviem ir jābūt ērtiem, tie nedrīkst būt ne par lielu, ne par mazu, kā arī ir būtiski, lai kājas nesalst vai pārlieku nesvīst apavos. “Gore-Tex” ir viens no materiāliem, kas atbilstoši funkcionē gan aukstumā, gan karstumā, kā arī aizsargā pret mitrumu, bet tajā pašā laikā ļauj pēdai elpot,” stāsta BMW Motorrad pārstāvis.

Speciālā moto veļa – komfortam un labsajūtai

Neviens no šiem modernajiem apģērbiem nestrādās pareizi, ja jums nebūs zem tā piemērota apakšveļa. No tās ir atkarīgs, vai jūs svīdīsiet vai salsiet. Membrānas, kas iestrādātas šajos modernajos audumos pareizi darbosies tikai tad, ja jūs lietosiet atbilstošu veļu atbilstošam gada laikam.

(L)

(Visited 11 times, 1 visits today)
(Visited 11 times, 1 visits today)

Atstāt komentāru

Your email address will not be published. Required fields are marked *