Vārda dienas svin:   |

facebook Twitter draugiem google youtube

Kāpēc Latvijas uzņēmēji jūtas tik dažādi?

Lai noskaidrotu kāpēc Latvijas uzņēmēji jūtas tik dažādi, Pirmā Biznesa radio žurnāliste Lana Zujeva apmeklēja bankas Citadele organizēto diskusiju!

Konferencē Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš pastāstīs par jaunākajiem Citadele Index pētījuma rezultātiem. Bankas Citadele ekonomists Zigurds Vaikulis informēja par atšķirīgo mazo un lielo uzņēmēju noskaņojumā Japānā, Vācijā, analizējot faktorus, kas šādu situāciju veido.

„Tā ir pozitīva ziņa, ka uzņēmēji ir investējuši savos uzņēmumos un to plāno darīt arī nākotnē. Tas varētu būt saistīts ar Eiropas Savienības fondu līdzekļu un kredītu iespējamo piesaisti,” atklāj tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš. „Ja uzņēmēju skatījumu par vispārējo ekonomisko aktivitāti valstī drīzāk varētu ietekmēt informācija masu medijos, tad objektīvāki rādītāji ir uzņēmumu rentabilitāte un finansiālais stāvoklis, par ko mazo un vidējo uzņēmumu pārstāvji ir izteikušies pesimistiski, savukārt lielo uzņēmumu vadītāji šajās jomās ir optimistiski noskaņoti. Arī nepieciešamība pēc jauniem darbiniekiem ir aktuāla lielajos uzņēmumos.”

“Pasaulē dažādās valstīs situācija atšķiras. Piemēram, Japānā, līdzīgi kā pie mums, vēsturiski optimistiskāki ir bijuši lielo uzņēmumu vadītāji, savukārt Vācijā pēdējo gadu laikā dzīvespriecīgāk uz dzīvi skatās mazie uzņēmumi. Viens no izskaidrojumiem ir uzņēmumu orientācija uz iekšējo vai ārējo tirgu – lielie uzņēmumi vairāk ir saistīti ar eksportu, kamēr mazie – ar iekšējo pieprasījumu. Vācijas eksportētāji krasāk izjūt satricinājumus Eiropas Savienībā vai Austrumu tirgos, kamēr mazie uzņēmumi veiksmīgi izmanto Vācijas iekšējā patēriņa relatīvo stabilitāti,” skaidro bankas Citadele ekonomists, CBL Asset Management Portfeļu pārvaldīšanas daļas vadītājs Zigurds Vaikulis.

Diskusijā piedalīsies arī uzņēmēji:

„Kooperatīvās sabiedrības “Baltijas dārzeņi” izpilddirektors Jānis Bušs: “Dārzeņu audzētāji ir atkarīgi no dažādiem faktoriem gan dabā, gan tirgū. Piemēram, ja citviet Eiropā ir tomātu pārprodukcija, mums konkurence saasinās. Kooperatīvā, esot kopā ar citiem dārzeņu audzētājiem, izaudzētā apjoma dēļ varam būt droši, ka gan lielveikalos varēsim stingri pastāvēt par savu cenu, gan plānot konkrētu apgrozījumu nākotnē – justies komfortablāk.”

Elektrovelosipēdu zīmola un ražotnes „Blue Shock Bike” vadītājs Neils Kalniņš. Elektrodivriteņi „Blue Shock Bike” attīstības direktora Neila Kalniņa skatījumā ir laba Latvijas eksporta prece: „Pesimisms mazo Latvijas uzņēmēju – galvenokārt iesācēju – vidū veidojas salīdzinoši maz pieejamo dažādu fondu resursu dēļ. Piemēram, „Blue Shock Bike” esam ieguldījuši milzīgu darbu, lai sasniegtu pašreizējos pārdošanas rezultātus, pircēju un sadarbības partneru uzticību, kas ne katram tirgus jaunpienācējam esošajos ekonomiskajos apstākļos varētu būt pa spēkam.”

Graudaugu produktu ražotājs SIA “MILZU!” pirms gada izveidoja ražotni Kuldīgas novadā un šajā laikā spējis ar savu produkciju iekļūt Latvijas lielākajos tirdzniecības tīklos, aizņemot 10% no tirgus. SIA “MILZU!” vadītājs Enno Ence: „Uzņēmumā strādājam tikai astoņi darbinieki, kas sniedz arī sava veida priekšrocības – mobilitāti, elastīgumu un iespējas ātrāk pieņemt lēmumus. Pēc savas pieredzes esmu novērojis, ka mazie uzņēmēji precīzāk raksturo subjektīvo noskaņojumu, viņu noskaņojums var būt viļnveidīgs – no sajūtas, ka nekas neizdodas, līdz atkal veicas labāk, un tā brīža emocionālais pacēlums sniedz patiesu gandarījumu. Labāk saglabāt piesardzīgu optimismu. Pārāk lielas cerības var arī neattaisnoties, tā uzņēmējā radot aplūkoto pesimisma sajūtu.”

 Reportāžu atkārtojumā klausieties Pirmajā Biznesa radio brīvdienās! (L)

Klausītāji un mūsu lasītāji mēs gribētu uzzināt vai Jums ir svarīgs apskatītais jautājums! Lūdzu, komentējiet, būsim pateicīgi par Jūsu viedokli!

 

 

 

(Visited 77 times, 1 visits today)
(Visited 77 times, 1 visits today)

Atstāt komentāru

Your email address will not be published. Required fields are marked *