Vārda dienas svin:   |

facebook Twitter draugiem google youtube

Noskaidroti galvenie kritēriji, lai Latvijas iedzīvotāji savā mājvietā justos laimīgi

Starptautiskā nekustamo īpašumu attīstītāja «Bonava» pētījumā par dzīvesvietas laimes indeksu var secināt, ka drošība jeb justies droši ir pats galvenais kritērijs Latvijas iedzīvotāju laimes sajūtai savā mājvietā. Būtiskas ir arī citas vajadzības – vēlme pēc sakārtotas un zaļas apkārtnes, iespējas pastaigāties un braukt ar divriteni, infrastruktūra veselīgam dzīvesveidam, un tamlīdzīgi.

Interesanti, ka, lai gan drošība ir svarīgākais faktors, ko norādījuši 81% pētījuma respondenti Latvijā, tomēr tikai aptuveni puse no tiem (53%) saņem šo drošības sajūtu. Pēc demogrāfiskajiem rādītājiem drošība ir svarīgāks kritērijs sievietēm, respondentiem, kas ir precējušies, kā arī svarīgums palielinās līdz ar ienākumu palielināšanos – jo labāki ienākumi, jo svarīgāks kļūst drošības aspekts mājās.

Paradoksāli, bet mūsu iedzīvotāji norāda, ka biežāk viņiem mājvietā tiek nodrošināta zaļa vide (58%). Savukārt, 49% iedzīvotāju ir apmierināti ar pastaigu iespējām un veloceliņiem pie mājām. 40% iedzīvotāju uzskata, ka tiem tiek nodrošināti apstākļi, lai atbalstītu veselīgu dzīvesveidu dzīvesvietā. Šie ir nozīmīgākie kritēriji izveidotajā Laimes indeksa grupā “ikdienas pašsajūta”.

Pētījums ir daļa no “Bonava” jaunās zīmola koncepcijas. Jāmin, ka tieši pirms gada aprīlī viens no lielākajiem dzīvojamo māju attīstītājiem Latvijā “NCC Housing” mainīja zīmolu un juridisko nosaukumu un kļuva par “Bonava Latvija”. Šāds lēmums tika pieņemts, ņemot vērā stratēģiskas izmaiņas – tika nolemts, ka turpmāk īpašumu attīstīšanas jomā grupas uzņēmumi darbosies ar jaunu zīmolu “Bonava”.

“Bonava” kopā ar konsultantu aģentūru “Cliente” izveidojusi jaunu socioloģisko rīku “Laimes indekss”, kas mēra iedzīvotāju apmierinātību ar dzīvesvietas apstākļiem un pašsajūtu. Pērn “Bonava” grupā veikts plaša mēroga pētījums astoņās valstīs, lai noskaidrotu, kas padara cilvēkus laimīgus viņu dzīvesvietās. Saskaņā ar šo pētījumu Latvijā ir salīdzinoši augsts dzīvesvietas laimes indekss, sasniedzot 72 no 100 punktiem, kas nozīmē, ka mūsu iedzīvotāji ir kopumā apmierināti ar vidi, kurā dzīvo. Visaugstākais dzīvesvietas laimes novērtējums ir Zviedrijā (79 no 100 punktiem), bet zemākais – Igaunijā (65 no 100 punktiem). Visās valstīs iedzīvotājiem svarīgākie faktori, lai tie būtu laimīgi, ir laba pašsajūta savā dzīvesvietā, draudzīga apkārtējā atmosfēra, cilvēki un vide.

“Dzīvesvietas laimes indekss parāda, ka iedzīvotāju ikdienas pašsajūta ir svarīgākais kritērijs, lai tie justos laimīgi savā dzīvesvietā. “Bonava Latvija” jau līdz šim ir pievērsusi uzmanību šim kritērijam, nodrošinot savos jaunajos projektos gan drošību, gan zaļu apkārtējo vidi, gan arī veloceliņu un pastaigu vietu pieejamību,” atzīst Mareks Kļaviņš, SIA “Bonava Latvija” valdes priekšsēdētājs.

Salīdzinot ar citām pētījuma valstīm, var secināt, ka drošība ir tikpat nozīmīgs kritērijs visur. Tikai citās valstīs apmierināto īpatsvars jeb to, kas šobrīd jūtas droši savā dzīvesvietā, ir augstāks, atstājot Latviju pirmspēdējā vietā astoņu valstu vērtējumā. Salīdzinājumam, Latvijā apmierināto ar drošību ir puse, bet Zviedrijā – 72%, Vācijā – 67%, Somijā 66%, Norvēgijā – 65%, Dānijā – 64% un Igaunijā – 62%. Šajā kritēriju grupā zemāks par Latviju rādītājs ir tikai Krievijā.

Interesanti, ka, salīdzinot ar citām valstīm, Latvijā ir otra zemākā pēc Krievijas pieejamība pastaigu vietām un veloceliņiem. Savukārt mums ir otrs augstākais rādītājs pēc Zviedrijas par zaļo vidi, kurā dzīvojam. Turklāt Latvija dala ar Krieviju pēdējo pozīciju, saistībā ar vidi, kas veicinātu veselīgu dzīvesveidu.

“Bonava” izstrādātais “Laimes indekss” palīdz noskaidrot, cik lielā mērā iedzīvotāji jūtas laimīgi tajā vidē, kur dzīvo, un kas nosaka to laimes sajūtu. Kopā ar ekspertiem tika izstrādāti laimes indeksa pamatkritēriji, kas sastāv no 5 galvenajiem elementiem – pašsajūtas, cilvēki un vietas, sabiedriskā dzīve un draudzīga atmosfēra, komūnas dzīve un dalīšanās iespējas.

Pētījums tika veikts laika posmā no 2016.gada decembra līdz 2017.gada janvārim astoņās valstīs, kurās darbojas “Bonava” – Zviedrijā, Dānijā, Norvēģijā, Somijā, Vācijā, Krievijā (Sanktpēterburgā), Igaunijā un Latvijā. Tajā piedalījās 1000 respondentu no katras valsts. Kopumā – 8000 cilvēku.

(L)

(Visited 27 times, 1 visits today)
(Visited 27 times, 1 visits today)

Atstāt komentāru

Your email address will not be published. Required fields are marked *