Vārda dienas svin:   |

facebook Twitter draugiem google youtube

Vegānisma plusi un mīnusi

Ikvienas diētas (ar šo vārdu saprotot normālu ikdienas uzturu, nevis svara samazināšanas diētu) pamatnosacījums ir daudzveidība. Veģetāram un vegāniskam uzturam ir daudz ieguvumu, jo tas satur vairāk folskābes, kālija, magnija, kā arī vitamīnus C un E, kuru mums bieži vien pietrūkst. Pateicoties dārzeņiem un graudaugiem, kurus vegāni tur godā, šādā diētā ir mazāk piesātināto tauku un holesterīna, bet vairāk šķiedrvielu, kas veselībai nāk tikai par labu. Pētījumos pierādīts, ka, salīdzinot ar veģetāriešiem, vegāni ir tievāki, viņiem ir zemāks holesterīna līmenis un mazāk problēmu ar augstu asinsspiedienu, kas samazina risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām. Tomēr, izslēdzot no uztura pilnībā visus dzīvnieku izcelsmes produktus, ilgtermiņā palielinās dažu uzturvielu trūkuma risks. Vegāniskai ēdienkartei jābūt gudri izstrādātai – sabalansētai, lai tiktu uzņemtas visas vajadzīgās uzturvielas un vitamīni. Akli sekot vegānismam kā tendencei, neiedziļinoties, kas tieši jāēd un cik daudz, nav prātīgi.

Veģetārieši neēd gaļu un zivis, viņu uzturā dominē galvenokārt augu valsts produkti, bet var būt arī piens un olas, neatsakās no medus. Vegāni uzturā nelieto arī dzīvnieku izcelsmes produktus, tostarp atsakās no medus, želatīna un citiem līdzīgiem produktiem. Vegāna uzturā ir daudz graudaugu, pākšaugu, dārzeņu, augļu, zaļumu un ogu. Ir tik pierasts uzskatīt, ka uzņemt pilnvērtīgu proteīnu no augu valsts nav iespējams. Tas nav tiesa, jo, piemēram, pupas kombinācijā ar graudaugu – kukurūzu (proporcijā 50 pret 50) nodrošina pilnīgu neaizstājamo olbaltumvielu klāstu. Turklāt tas sen ir zinātniski pierādīts. Tāpat arī kvinoja (sēkla, nevis graudaugs) satur visas neaizstājamās aminoskābes.

Galvenais ieguvums, veicot izmaiņas ēdienkartē un pārejot uz vegānisku uzturu, – vairāk uzmanības tiek pievērsts tam, kas nonāk uz šķīvja. Izrādās, izvēle ir tik plaša, un ir tik daudz garšīgu kombināciju! Vegāns vienmēr ievēro mēru porcijās, nevis pārēdas, uzturs kļūst daudzveidīgāks, un vairāk tiek ēsti augļi un dārzeņi.

Vegānisma popularitātes pieaugums nav tikai moderna tendence (lai gan nenoliedzami daudziem tas paver jauna biznesa iespējas), bet drīzāk apzināts cilvēku lēmums dzīvot veselīgāk. Vidējais aritmētiskais vegāns vai veģetārietis ir pilsētnieks, kas strādā birojā un rūpējas par savu uzturu (tas lielākoties ir bioloģisks),  pievēršas fiziskajām aktivitātēm un domā par ilgtspējīgām izvēlēm arī apģērbā un mājsaimniecībā. “No uztura daudzveidības viedokļa ikvienam būtu lietderīgi izmēģināt veģetāro un vegānisko ēdienkarti. Tas palīdz izkļūt no ikdienas rutīnas un uztura vienveidības. Cilvēki nereti pārliecinās, cik garšīgs var būt šāds  uzturs, un turpina eksperimentēt ar augu valsts produktiem, atklājot arvien jaunus un jaunus ēdienus un garšu kombinācijas.”

(Visited 16 times, 1 visits today)
(Visited 16 times, 1 visits today)

Atstāt komentāru

Your email address will not be published. Required fields are marked *